Työ

Työ

Yleistä:

  • Jos koet, että ADHD-oireet vaikeuttavat työntekoasi, kannattaa kertoa siitä työnantajalle tai työterveyshuollon edustajalle.
  • Neuvottele mahdollisuuksista saada erityisjärjestelyjä; ylimääräisten taukojen pitäminen, rauhallisempi työpiste tai työtehtävien selkeyttäminen.
  • Ole sinnikäs. Työolosuhteita voi ja kannattaa muuttaa. ADHD ei estä työelämässä menestymistä

Vinkit toimivampaan työelämään:

  • Tiedosta ADHD ja tarve erilaisten toimintamallien ja keinojen löytämiseen.
  • Muista vahvuutesi ja lahjakkuutesi, sinulla on myös osaamista työelämässä adhd-oireista huolimatta.
  • Käytä kalenteria, excel-taulukkoa tai muuta tietokoneohjelmaa. Suunnittele ajankäyttöäsi, myös tauot on hyvä merkitä.
  • Käytä muistin apuvälineitä: muistilaput, listat, tietokoneen muistutukset.
  • Tee yksitoikkoiset tai vaikeat tehtävät, kun vireystilasi on parhaimmillaan, esim. aamulla.
  • Työtehtävät, joissa on “deadline” kannattaa jakaa osiin ja aikatauluttaa osien tekeminen kalenteriin.
  • Pidä taukoja vireystilan ylläpitämiseksi. Käy lounaalla kävelemässä lyhyt kävelylenkki, jos se on mahdollista. Nouse välillä ylös, jumppaa.
  • Hanki stressipallo tai muu käteen sopiva liikuteltava esine, joka auttaa purkamaan levottomuuden tunnetta ja auttaa keskittymään.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0